Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Bouchra (19 jaar) krijgt budget voor meubels en kleding

Bouchra is een 19-jarige jonge vrouw die met spoed is aangemeld bij een jeugdhulporganisatie. Zij heeft op uiteenlopende terreinen problemen en zit volledig in de knoop. Zij heeft geen inkomen, geen geld om ergens te wonen, geen leefgeld, niets. Ze slaapt tijdelijk bij een vriendin, van wie zij ook kleding kan lenen. Zij kan niet terecht bij haar moeder, daar is al jaren een slechte verstandhouding mee. Vader en andere familieleden zijn uit beeld. Met ondersteuning van de jeugdhulporganisatie kan Bouchra gaan wonen in een begeleid kamerproject en wordt voor haar een uitkering aangevraagd. Omdat zij niet goed aan kan tonen waar zij de afgelopen periode gewoond heeft, duurt de aanvraag even. De jeugdhulpverlener doet een aanvraag bij het SUN-noodhulpbureau, deze kent een klein budget toe om haar kamer in te richten via een kringloopwinkel, en om wat eigen kleding aan te schaffen. Hiermee is er voor Bouchra weer een basis om op de been te komen en naar de toekomst te kijken.

Silvano (25 jaar) krijgt steun bij saneren van oude boeteschuld

Silvano is een 25-jarige jongeman die zwakbegaafd is. De afgelopen periode heeft hij verschillende vaardigheden op het gebied van zijn financiën aangeleerd. Hij is zeer gemotiveerd om zijn zaken op orde te houden. Zijn schulden zijn echter zó hoog dat het voor hem onmogelijk is deze zelf zonder hulp van derden af te lossen. Een (niet saneerbare) boete vanwege agressie jaren geleden maakt dat hij niet kan starten met schuldsanering. De hulpverlener van Silvano vraagt of er gezien zijn recente goede gedrag een bijdrage gedaan kan worden voor de CJIB- boete, zodat Silvano zijn schulden kan saneren en op die manier kan uitstromen naar een zelfstandige woning met ambulante begeleiding. Het SUN-noodhulpbureau kent deze aanvraag toe in het kader van het samenwerkingsproject "Doorbraakfonds", waarbij vastgelopen schuldsaneringstrajecten opgelost of doorbroken worden

Ellen (52 jaar) ontvangt een gift voor een nieuwe bril

Ellen is 52 jaar, woont nu enige tijd in de opvang en probeert haar leven weer goed op te pakken. Ellen staat onder bewind bij de Kredietbank. Dit betekent automatisch dat er weinig bestedingsruimte is. Er blijft weekgeld over van €33,00. Ellen is gedupeerd omdat haar handtas met inhoud is gestolen, waaronder haar bril. Zonder deze bril kan Ellen niet goed functioneren. Voor de aanschaf van een nieuwe bril is Bijzondere Bijstand bij de gemeente aangevraagd, maar deze is helaas afgewezen. Het SUN-noodhulpbureau ontvangt een aanvraag van de woonbegeleider met daarbij de offerte van de opticiën, deze aanvraag is toegekend zodat Ellen weer een bril heeft waarmee ze alles goed kan zien.

Quincy (3 jaar) kan naar de Peuterspeelzaal

Een jong gezin met twee kinderen, een peuter van 3 jaar oud en een baby van 6 maanden, leeft van de uitkering van de vader. Het zoontje Quincy van 3 jaar heeft een achterstand op het gebied van taal- en sociale ontwikkeling. Zijn ouders en ook de hulpverleners zouden Quincy graag naar een Peuterspeelzaal laten gaan. Hier zou hij zich beter kunnen ontwikkelen voordat hij naar de basisschool gaat. De eigen bijdrage van € 23,60 per maand is gezien de schulden en het beperkte leefgeld voor de ouders echter teveel om op te brengen waardoor ze hem niet aan kunnen melden. Over 8 maanden wordt Quincy 4 jaar. De hulpverlener dient namens het gezin een aanvraag in met het verzoek de eigen bijdrage voor de komende 8 maanden te voldoen, het SUN-noodhulpbureau kent de aanvraag toe. Met deze gift kan Quincy zijn achterstanden inhalen voor hij aan groep 1 van de basisschool begint en beter meedoen in de groep.

Zeyneb (33 jaar) krijgt 4 weken supermarktbonnen

Een schuldhulpverlener vraagt hulp voor alleenstaande moeder Zeyneb, 33 jaar, met 4 kinderen. De vader van haar oudste twee kinderen is overleden en wordt begraven in zijn geboortegrond. Via de begrafenispolis is geregeld dat zijn twee kinderen en hun moeder de begrafenis kunnen bijwonen (vliegtickets en verblijfkosten). De reiskosten naar Schiphol kan mevrouw echter niet betalen. Zij komt met haar inkomen niet uit, maakt al gebruik van de Voedselbank en moet geregeld met haar kinderen naar dure medische consulten. De aanvraag voor de Toeslagenwet is ingediend, maar is nog enkele weken in procedure. Het SUN-noodhulpbureau verstrekt, na overlegging van de overlijdensakte,  gedurende 4 weken cadeaubonnen van de supermarkt om het budget voor de achter gebleven gezinsleden te ontlasten en zo de extra reiskosten te compenseren. De bonnen kunnen worden benut voor de achterblijvende kinderen, die door een tante worden verzorgd tijdens de afwezigheid van Zeyneb.

Meneer Vink ontvangt reparatie van zijn boiler

Meneer Vink bevindt zich momenteel in het ziekenhuis in verband met keel- en slokdarmkanker. Hij heeft daarvoor sondevoeding nodig. Meneer Vink heeft op dit moment thuis echter geen warm water omdat zijn boiler kapot is. Dus zolang dat niet in orde is gemaakt, kan meneer Vink niet terug naar huis. Warm water is essentieel voor het schoonmaken van de sonde, maar ook voor de persoonlijke verzorging. Het bedrag van de reparatie is nog onbekend, omdat er eerst een monteur langs moet komen om daarna een offerte op te stellen. De monteur kan echter pas langs komen als er garantie is dat deze betaald gaat worden. Het noodhulpbureau stond garant voor deze betaling van 420 euro voor de reparatie van een duurzaam gebruiksgoed. Een relatief klein bedrag maar onbetaalbaar voor meneer Vink: op een menswaardige manier kunnen terugkeren naar huis met de noodzakelijke voorzieningen voor zijn ziekte.
1 4 5 6 7 8 11