Vind een noodhulpbureau
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Marieke ontvangt een wasdroger vanwege zorg voor haar zieke zoon

Vanuit een revalidatiecentrum komt het verzoek voor een wasdroger voor het gezin van Marieke. Zij heeft 3 kinderen van 18, 9 en 3 jaar. Het gezin leeft van een uitkering en Marieke is mantelzorger voor haar ernstig gehandicapte 9-jarige zoon. Er is een minimaal weekgeld voor 5 personen. De handicap van het zoontje brengt veel vuile was met zich mee die Marieke dan binnen binnen een dag moet zien te drogen, dat is niet te doen bij slecht weer. De gemeente heeft een nieuwe wasmachine vergoed vanuit de bijzondere bijstand, het SUN-noodhulpbureau vergoedt de kosten voor een wasdroger: op deze manier kan Marieke de was makkelijker doen en de zorg voor haar zoon beter volhouden.

Zeyneb (33 jaar) krijgt 4 weken supermarktbonnen

Een schuldhulpverlener vraagt hulp voor alleenstaande moeder Zeyneb, 33 jaar, met 4 kinderen. De vader van haar oudste twee kinderen is overleden en wordt begraven in zijn geboortegrond. Via de begrafenispolis is geregeld dat zijn twee kinderen en hun moeder de begrafenis kunnen bijwonen (vliegtickets en verblijfkosten). De reiskosten naar Schiphol kan mevrouw echter niet betalen. Zij komt met haar inkomen niet uit, maakt al gebruik van de Voedselbank en moet geregeld met haar kinderen naar dure medische consulten. De aanvraag voor de Toeslagenwet is ingediend, maar is nog enkele weken in procedure. Het SUN-noodhulpbureau verstrekt, na overlegging van de overlijdensakte,  gedurende 4 weken cadeaubonnen van de supermarkt om het budget voor de achter gebleven gezinsleden te ontlasten en zo de extra reiskosten te compenseren. De bonnen kunnen worden benut voor de achterblijvende kinderen, die door een tante worden verzorgd tijdens de afwezigheid van Zeyneb.

Sam (40 jaar) krijgt een kunstgebit

Een bewindvoerder vraagt voor een cliënt, de alleenstaande Sam van 40 jaar, vergoeding van de tandartskosten van circa € 490,- aan. Via het maatschappelijk werk is er via een fonds een gedeeltelijke vergoeding ontvangen voor de aanschaf van een kunstgebit, waarbij de andere helft door de verzekering zou worden aangevuld. De verzekeraar heeft met dit bedrag echter een lopende betaalachterstand verrekend en keert achteraf gezien toch niets uit. Het kunstgebit ligt intussen al wel klaar bij de tandarts en Sam kan amper eten zonder tanden. Sam wil gaan solliciteren nadat hij uit een diep dal van verslaving is geklommen. Het SUN-noodhulpbureau besluit nog dezelfde dag tot een gift en heeft de tandartskosten rechtstreeks aan de tandarts voldaan, hierdoor kan Sam weer eten én sollicitatiegesprekken gaan voeren om aan werk te komen.

Danny krijgt geld voor pasfoto’s en een ID-kaart

Een medewerker van de Reclassering doet een aanvraag voor zijn cliënt, de ex-gedetineerde Danny van 34 jaar. Danny heeft een nieuwe ID kaart en pasfoto’s nodig om zich bij de gemeente te kunnen identificeren en in te schrijven, alleen dan kan hij een uitkering aanvragen. Ook andere officiële instanties zoals de woningcorporatie vragen om legitimatie. Het SUN-noodhulpbureau betaalt voor de pasfoto's en de ID-kaart zodat Danny zich kan inschrijven voor een uitkering en een woning en hij kan werken aan een nieuwe start.

Moeder Karima en dochter Mariam krijgen nieuwe vloerbedekking

Karima is een alleenstaande moeder van 56 jaar en woont samen met haar 24-jarige dochter Mariam. Karima staat onder bewind en heeft hoge schulden. Een medewerker van Veilig Thuis doet een aanvraag bij het SUN-noodhulpbureau: Moeder en dochter leven momenteel van 40 Euro leefgeld in de week. De vloerbedekking van de woonkamer is al jaren versleten en in de keuken en gang is helemaal geen vloerbedekking aanwezig. De bank is helemaal doorgezakt. Moeder en dochter schamen zich voor deze situatie, zij durven geen bezoek en ook geen hulpverleners toe te laten in de woning. Ook klagen de buren herhaaldelijk bij de woningcorporatie over het geluid dat de onbedekte vloer maakt. Van de individuele inkomenstoeslag die door de gemeente wordt verstrekt konden Karima en Mariam muurverf en 8 pakken laminaat kopen, maar de totale kosten om de woonsituatie te verbeteren liggen hoger. Het SUN-noodhulpbureau zorgt voor voldoende budget zodat zij ook vloerbedekking kunnen kopen en een normaal sociaal leven kunnen leiden.

Demi (28 jaar) leent renteloos geld van het Sociaal Leenfonds om schulden af te lossen

Demi is een alleenstaande vrouw van 28 jaar met twee kinderen en heeft werk. Zij ontvangt een aanvullende uitkering en staat onder budgetbeheer. Demi heeft schulden waarvoor aan een schuldenregeling wordt gewerkt. De schuldhulpverlening doet een aanvraag bij SUN voor haar situatie: een renteloze lening om de schuld aan de Belastingdienst af te lossen. Recent heeft namelijk een herberekening plaatsgevonden van de kinderopvangtoeslag. Hieruit bleek dat er teveel aan Demi was uitbetaald door de Belastingdienst. Er ontstaat daarmee een nieuwe schuld die niet meegenomen kan worden in de schuldenregeling (zo zijn de regels). Demi heeft al wel wat terugbetaald, maar er blijft nog €900 over. Het is groot belang om dit te regelen, want zij is van de kinderopvang afhankelijk om te kunnen werken en als er een schuld uitstaat kan zij er niet meer terecht met de kinderen. De renteloze lening uit het Sociaal Leenfonds van €900 wordt aan SUN terugbetaald in 36 termijnen van €25,-., budgetbeheer ziet er op toe dat dit het geval is.
1 2 3 7