Vind een noodhulpbureau
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Meneer Van Dijk (89 jaar) krijgt een nieuwe koelkast

Het Sociaal Wijkteam komt een keer per maand bij meneer Van Dijk (89 jaar) thuis. Hij vertelt dat hij wil sparen voor een koelkast omdat de huidige het niet meer goed doet en hij last heeft van fruitvliegjes. De rubbers van de koelkast blijken los en kapot te zijn, de koelkast is heel oud en gammel. Het wijkteam heeft het vermoeden dat meneer Van Dijk daardoor soms bedorven voedsel eet. Meneer Van Dijk kan nog maar net rond komen van zijn AOW en heeft geen familie of netwerk. Ook komt hij niet in aanmerking voor ondersteuning vanuit de gemeente. Daarom dient het wijkteam het verzoek in bij het SUN-noodhulpbureau voor een tafelmodel koelkast met de vraag deze ook te komen installeren. Het SUN-noodhulpbureau heeft de koelkast gedoneerd en in de keuken van meneer Van Dijk laten plaatsen via een bekende leverancier met wie vaste kortingsafspraken zijn gemaakt.

Jocelynn (18 jaar) kan haar te vroeg geboren baby bezoeken

Jocelynn is een alleenstaande jonge moeder van 18 jaar met een premature baby die nog in in het ziekenhuis in de couveuse ligt. Jocelynn woont in bij haar oma. Oma heeft een minimum inkomen, de vader van de baby is niet bekend. Jocelynn is bezig met het aanvragen van een uitkering voor levensonderhoud, maar dat is nog niet gerealiseerd vanwege de plotselinge bevalling. Zij moet nu iedere dag naar de baby in het ziekenhuis. Jocelynn heeft geen geld om de reis te kunnen bekostigen. Het SUN-noodhulpbureau ontvangt vanuit de hulpverlening het verzoek om de eerste twee weken de reiskosten te overbruggen ad € 100,- waarna de bijzondere bijstand vanuit de gemeente het kan overnemen. Het SUN-noodhulpbureau kent eenmalig €100,00 toe voor de reiskosten zodat de jonge moeder haar pasgeboren kind elke dag in de armen kan sluiten.

Danny krijgt geld voor pasfoto’s en een ID-kaart

Een medewerker van de Reclassering doet een aanvraag voor zijn cliënt, de ex-gedetineerde Danny van 34 jaar. Danny heeft een nieuwe ID kaart en pasfoto’s nodig om zich bij de gemeente te kunnen identificeren en in te schrijven, alleen dan kan hij een uitkering aanvragen. Ook andere officiële instanties zoals de woningcorporatie vragen om legitimatie. Het SUN-noodhulpbureau betaalt voor de pasfoto's en de ID-kaart zodat Danny zich kan inschrijven voor een uitkering en een woning en hij kan werken aan een nieuwe start.

Annie (70 jaar) ontvangt leefgeld

Annie is een 70-jarige vrouw, zij staat onder bewind en heeft een bijstandsuitkering. Annie heeft tijdelijk een bekende onderdak geboden in haar woning, waardoor haar huurtoeslag werd stopgezet. Zonder huurtoeslag houdt zij te weinig geld over om van te leven. De tijdelijke huisgenoot heeft inmiddels een ander verblijf en is vertrokken, waarna de huurtoeslag opnieuw is aangevraagd. Het duurt even voordat dit weer geregeld is. Om deze periode zonder huurtoeslag te overbruggen ontvangt Annie een aantal weken leefgeld van het SUN-noodhulpbureau zodat zij niet verder in de problemen raakt en kan eten.

Silvano (25 jaar) krijgt steun bij saneren van oude boeteschuld

Silvano is een 25-jarige jongeman die zwakbegaafd is. De afgelopen periode heeft hij verschillende vaardigheden op het gebied van zijn financiën aangeleerd. Hij is zeer gemotiveerd om zijn zaken op orde te houden. Zijn schulden zijn echter zó hoog dat het voor hem onmogelijk is deze zelf zonder hulp van derden af te lossen. Een (niet saneerbare) boete vanwege agressie jaren geleden maakt dat hij niet kan starten met schuldsanering. De hulpverlener van Silvano vraagt of er gezien zijn recente goede gedrag een bijdrage gedaan kan worden voor de CJIB- boete, zodat Silvano zijn schulden kan saneren en op die manier kan uitstromen naar een zelfstandige woning met ambulante begeleiding. Het SUN-noodhulpbureau kent deze aanvraag toe in het kader van het samenwerkingsproject "Doorbraakfonds", waarbij vastgelopen schuldsaneringstrajecten opgelost of doorbroken worden

Katy (36 jaar) leent renteloos geld van het Sociaal Leenfonds voor overbrugging inkomsten

Katy is een alleenstaande moeder van 36 jaar. Zij is vanuit de vrouwenopvang na haar scheiding in een huisje komen te wonen. Een bewindvoerder regelt haar financiën, de toeslagen zijn echter nog niet rond. Het gaat waarschijnlijk drie maanden duren voordat deze met terugwerkende kracht binnenkomen. Katy heeft nu ter overbrugging inkomsten nodig om voor haar vier kinderen te kunnen zorgen. Zij krijgt ter overbrugging van haar inkomsten een lening uit het Sociaal Leenfonds van € 3.000. Na uitbetaling van de toeslagen door de Belastingdienst is het gehele bedrag in één keer retour ontvangen. Een mooi voorbeeld van hoe een revolverend Sociaal Leenfonds met renteloze leningen kan werken: met het geld dat Katy terug betaalde kunnen weer andere mensen met urgente noden geholpen worden!
1 2 3 7