Vind een SUN- noodhulpbureau
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Alleenstaande moeder Janneke krijgt een bakfiets

Alleenstaande moeder Janneke heeft 2 kinderen en verwacht binnenkort haar derde kindje. Janneke heeft psychische problemen en schulden. Sinds kort staat zij onder bewindvoering en ook is er hulp via de Voedselbank ingezet. Een sociaal werker uit het wijkteam doet een aanvraag: Janneke heeft dringend een bakfiets met zitje nodig om de kinderen naar school te kunnen brengen en om eten bij de Voedselbank te kunnen halen. Haar mogelijkheden via het Minimabeleid van de gemeente zijn al besteed aan andere zaken. Het SUN-noodhulpbureau doet een gift waardoor Janneke de bakfiets kan aanschaffen en zij de kinderen makkelijk naar school kan brengen en spullen kan verplaatsen. De bakfiets krijgt het SUN-noodhulpbureau tegen gereduceerd tarief vanwege vaste afspraken met de lokale fietsenmaker.

Henk (60 jaar) krijgt een nieuwe bril

Henk (60 jaar) leeft sinds anderhalf jaar als dakloze en heeft dringend een nieuwe bril met speciale glazen nodig, zo schrijft een medewerker van de maatschappelijke opvang. Henk heeft altijd een goed inkomen, een huis, vrouw en kinderen gehad. Hij is alles kwijt geraakt, gelukkig ziet hij de kinderen soms nog wel. Zijn uitkering wordt over gemaakt aan een budgetbeheerder, deze stort vervolgens leefgeld op zijn rekening. Voor de schuld die hij heeft is WSNP aangevraagd. Hij leeft nu van bijstand en het gaat niet goed met Henk, los van een ernstige depressie en een hernia ziet hij heel slecht waardoor hij niet kan functioneren. Omdat Henk een schuld bij de zorgverzekering heeft, kan hij zich niet aanvullend verzekeren en daardoor wordt zijn bril niet vergoed. De bijzondere bijstand via de gemeente biedt ook geen uitkomst want omdat hij met schulddienstverlening bezig is wordt hij daar niet toe gelaten. Het SUN-noodhulpbureau besluit de bril aan Henk te doneren, waardoor zijn slechte zicht geen belemmering meer hoeft te vormen om toe te werken naar een nieuw bestaan.

Silvano (25 jaar) krijgt steun bij saneren van oude boeteschuld

Silvano is een 25-jarige jongeman die zwakbegaafd is. De afgelopen periode heeft hij verschillende vaardigheden op het gebied van zijn financiën aangeleerd. Hij is zeer gemotiveerd om zijn zaken op orde te houden. Zijn schulden zijn echter zó hoog dat het voor hem onmogelijk is deze zelf zonder hulp van derden af te lossen. Een (niet saneerbare) boete vanwege agressie jaren geleden maakt dat hij niet kan starten met schuldsanering. De hulpverlener van Silvano vraagt of er gezien zijn recente goede gedrag een bijdrage gedaan kan worden voor de CJIB- boete, zodat Silvano zijn schulden kan saneren en op die manier kan uitstromen naar een zelfstandige woning met ambulante begeleiding. Het SUN-noodhulpbureau kent deze aanvraag toe in het kader van het samenwerkingsproject "Doorbraakfonds", waarbij vastgelopen schuldsaneringstrajecten opgelost of doorbroken worden

Zeyneb (33 jaar) krijgt 4 weken supermarktbonnen

Een schuldhulpverlener vraagt hulp voor alleenstaande moeder Zeyneb, 33 jaar, met 4 kinderen. De vader van haar oudste twee kinderen is overleden en wordt begraven in zijn geboortegrond. Via de begrafenispolis is geregeld dat zijn twee kinderen en hun moeder de begrafenis kunnen bijwonen (vliegtickets en verblijfkosten). De reiskosten naar Schiphol kan mevrouw echter niet betalen. Zij komt met haar inkomen niet uit, maakt al gebruik van de Voedselbank en moet geregeld met haar kinderen naar dure medische consulten. De aanvraag voor de Toeslagenwet is ingediend, maar is nog enkele weken in procedure. Het SUN-noodhulpbureau verstrekt, na overlegging van de overlijdensakte,  gedurende 4 weken cadeaubonnen van de supermarkt om het budget voor de achter gebleven gezinsleden te ontlasten en zo de extra reiskosten te compenseren. De bonnen kunnen worden benut voor de achterblijvende kinderen, die door een tante worden verzorgd tijdens de afwezigheid van Zeyneb.

Danny krijgt geld voor pasfoto’s en een ID-kaart

Een medewerker van de Reclassering doet een aanvraag voor zijn cliënt, de ex-gedetineerde Danny van 34 jaar. Danny heeft een nieuwe ID kaart en pasfoto’s nodig om zich bij de gemeente te kunnen identificeren en in te schrijven, alleen dan kan hij een uitkering aanvragen. Ook andere officiële instanties zoals de woningcorporatie vragen om legitimatie. Het SUN-noodhulpbureau betaalt voor de pasfoto's en de ID-kaart zodat Danny zich kan inschrijven voor een uitkering en een woning en hij kan werken aan een nieuwe start.

Jonge moeder Milou ontvangt lesgeld voor haar opleiding

Milou is een jonge moeder met een kind van 2 jaar en leeft van haar studiefinanciering. Zij kan geen bijbaantje hebben vanwege de zorg voor haar kind en een verplicht gestelde (onbetaalde) stage. Om rond te kunnen komen tijdens haar opleiding is ze genoodzaakt het maximale bedrag van DUO te lenen. Haar vader zou ook een bijdrage moeten doen in de studiekosten maar weigert dit. Milou staat er dus alleen voor, zij heeft geen netwerk om een beroep op te doen en dat valt haar zwaar. Ze leeft met haar kind van een weekgeld van         € 43,35. Bij onvoorziene kosten zoals een betaling van het eigen risico bij een huisarts- of tandartsbezoek ontstaan er meteen financiële problemen. Het eerste jaar van de opleiding is bekostigd door de gemeente, helaas geldt dat alleen voor het eerste jaar. Het Studiefonds van het ROC ondersteunt haar dit tweede leerjaar in de vorm van studieboeken en licenties. Het lesgeld bedraagt echter € 1.137,00 per jaar, in maandelijkse termijnen circa € 130,00 per maand. Onmogelijk voor Milou om dit bedrag te voldoen. Het SUN-noodhulpbureau voldoet de kosten van het lesgeld voor dit tweede schooljaar en verwijst Milou voor een aanvraag voor de kosten resterende leerjaren naar een studiefonds voor vrouwen.
1 2 3 6