Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Ché ontvangt een bed, matras en beddengoed

De ambulante woonbegeleider van de alleenstaande Ché, een man van 75 jaar met AOW doet een aanvraag bij het noodhulpbureau. Ché is verwaarloosd, ziek en sterk vervuild uit zijn woning gehaald. Hij had geen bed en geen goed beddengoed en sliep tussen het huisvuil op de bank. Bij ontslag uit het ziekenhuis zou Ché weer op de bank moeten slapen als er geen verandering komt. Er zijn voor hem geen voorliggende voorzieningen beschikbaar en ook de bijzondere bijstand is afgewezen. De woongeleider doet een aanvraag bij SUN omdat een goed bed voorwaarde is voor goede nachtrust en het verbeteren van zijn gezondheid. SUN heeft een goede samenwerking met de beddenleverancier, deze levert het matras en het bed levert, en draagt op eigen kosten bij aan het beddengoed. De woonbegeleider laat later weten dat Ché zich een ander mens voelt door deze SUN-bijdrage van €625,00.

Joost ontvangt reisgeld voor zijn kinderen

Joost (54 jaar) is dakloos geraakt als gevolg van een echtscheiding en een faillissement. Hij woont in de crisisopvang. Een medewerker van de maatschappelijke opvang heeft samen met Joost een uitkering aangevraagd en stuurt een aanvraag naar het SUN-noodhulpbureau. Zolang Joost geen eigen woonruimte heeft komen de kinderen bij hem logeren in de opvang, daardoor heeft hij veel extra kosten voor busreizen voor zijn kinderen omdat zij in een andere gemeente op school zitten. De kinderen zijn te jong om zelf deze grote afstand te fietsen. Joost kan de kosten voor de bus niet bekostigen zolang hij geen uitkering heeft. Het SUN-noodhulpbureau zorgt voor financiële overbrugging totdat voor Joost zijn uitkering geregeld is zodat vader en kinderen elkaar kunnen blijven zien in de tussenliggende periode.

Mevrouw Willemse kan een bril aanschaffen

Niet lang nadat Mevrouw Willemse in de WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) zit, gaat haar bril kapot. Zij heeft financieel geen enkele speling voor onvoorziene uitgaven. Zij heeft meer uitgaven dan inkomsten. Haar bewindvoerder toont via een budgetplan aan dat ze de aanschaf van een nieuwe bril financieel niet rond krijgt en dat ook de zorgverzekering of de bijzondere bijstand vanuit de gemeente geen uitkomst biedt. Omdat het vanuit de bewindvoerder ook niet mogelijk is om extra geld te reserveren voor deze noodzakelijke kosten, doet de bewindvoerder een aanvraag bij SUN voor een nieuwe bril ad € 229. Deze wordt toegekend zodat mevrouw Willemse goed kan zien.

Bouchra (19 jaar) krijgt budget voor meubels en kleding

Bouchra is een 19-jarige jonge vrouw die met spoed is aangemeld bij een jeugdhulporganisatie. Zij heeft op uiteenlopende terreinen problemen en zit volledig in de knoop. Zij heeft geen inkomen, geen geld om ergens te wonen, geen leefgeld, niets. Ze slaapt tijdelijk bij een vriendin, van wie zij ook kleding kan lenen. Zij kan niet terecht bij haar moeder, daar is al jaren een slechte verstandhouding mee. Vader en andere familieleden zijn uit beeld. Met ondersteuning van de jeugdhulporganisatie kan Bouchra gaan wonen in een begeleid kamerproject en wordt voor haar een uitkering aangevraagd. Omdat zij niet goed aan kan tonen waar zij de afgelopen periode gewoond heeft, duurt de aanvraag even. De jeugdhulpverlener doet een aanvraag bij het SUN-noodhulpbureau, deze kent een klein budget toe om haar kamer in te richten via een kringloopwinkel, en om wat eigen kleding aan te schaffen. Hiermee is er voor Bouchra weer een basis om op de been te komen en naar de toekomst te kijken.

Anja en haar 5 kinderen ontvangen 3 maanden leefgeld

Anja heeft 5 kinderen, is slachtoffer van huiselijk geweld en ligt in een scheiding. Alle bankrekeningen staan nog op naam van haar man en hij ontvangt de toeslagen, maar houdt het geld zelf en betaalt nergens aan mee. Om de toeslagen op haar eigen naam te kunnen zetten is naar hem een adresonderzoek ingesteld. Dit onderzoek duurt (nog) drie maanden. Om te voorkomen dat Anja op straat komt te staan en de kracht verliest om voor haar kinderen te zorgen schenkt het SUN-noodhulpbureau een overbrugging van drie maanden leefgeld.

Samira ontvangt gift voor ID-kaart en pasfoto’s

Samira is een jonge vrouw die haar bijbaan heeft verloren. Samira is veel ziek geweest en heeft haar studie moeten stopzetten omdat ze veel lessen heeft gemist. Hierdoor heeft ze geen inkomen meer en ontvangt zij alleen nog de zorgtoeslag van de Belastingdienst.Samira en haar vriend hebben veel problemen. Hij weigert haar kosten te betalen en wil haar uit de woning zetten. Samira is druk op zoek naar werk en naar een andere woonruimte. Helaas is haar identiteitskaart verlopen. Hierdoor kan ze geen uitkering aanvragen en zich niet inschrijven bij uitzendbureaus. De hulpverlener doet daarom een aanvraag voor een gift voor de kosten van een identiteitskaart. SUN verstrekt een gift van € 67,50 voor een ID-kaart en pasfoto’s waardoor Samira zich in kan schrijven voor een woning en werk en zo weer een positieve start kan maken.
1 2 3 11