Vind een noodhulpbureau
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Meneer Vink ontvangt reparatie van zijn boiler

Meneer Vink bevindt zich momenteel in het ziekenhuis in verband met keel- en slokdarmkanker. Hij heeft daarvoor sondevoeding nodig. Meneer Vink heeft op dit moment thuis echter geen warm water omdat zijn boiler kapot is. Dus zolang dat niet in orde is gemaakt, kan meneer Vink niet terug naar huis. Warm water is essentieel voor het schoonmaken van de sonde, maar ook voor de persoonlijke verzorging. Het bedrag van de reparatie is nog onbekend, omdat er eerst een monteur langs moet komen om daarna een offerte op te stellen. De monteur kan echter pas langs komen als er garantie is dat deze betaald gaat worden. Het noodhulpbureau stond garant voor deze betaling van 420 euro voor de reparatie van een duurzaam gebruiksgoed. Een relatief klein bedrag maar onbetaalbaar voor meneer Vink: op een menswaardige manier kunnen terugkeren naar huis met de noodzakelijke voorzieningen voor zijn ziekte.

Silvano (25 jaar) krijgt steun bij saneren van oude boeteschuld

Silvano is een 25-jarige jongeman die zwakbegaafd is. De afgelopen periode heeft hij verschillende vaardigheden op het gebied van zijn financiën aangeleerd. Hij is zeer gemotiveerd om zijn zaken op orde te houden. Zijn schulden zijn echter zó hoog dat het voor hem onmogelijk is deze zelf zonder hulp van derden af te lossen. Een (niet saneerbare) boete vanwege agressie jaren geleden maakt dat hij niet kan starten met schuldsanering. De hulpverlener van Silvano vraagt of er gezien zijn recente goede gedrag een bijdrage gedaan kan worden voor de CJIB- boete, zodat Silvano zijn schulden kan saneren en op die manier kan uitstromen naar een zelfstandige woning met ambulante begeleiding. Het SUN-noodhulpbureau kent deze aanvraag toe in het kader van het samenwerkingsproject "Doorbraakfonds", waarbij vastgelopen schuldsaneringstrajecten opgelost of doorbroken worden

Danny krijgt geld voor pasfoto’s en een ID-kaart

Een medewerker van de Reclassering doet een aanvraag voor zijn cliënt, de ex-gedetineerde Danny van 34 jaar. Danny heeft een nieuwe ID kaart en pasfoto’s nodig om zich bij de gemeente te kunnen identificeren en in te schrijven, alleen dan kan hij een uitkering aanvragen. Ook andere officiële instanties zoals de woningcorporatie vragen om legitimatie. Het SUN-noodhulpbureau betaalt voor de pasfoto's en de ID-kaart zodat Danny zich kan inschrijven voor een uitkering en een woning en hij kan werken aan een nieuwe start.

De familie Sanchez krijgt tijdelijk leefgeld

Een medewerker schuldhulpverlening van de gemeente doet een aanvraag voor het echtpaar Sanchez (48 en 46 jaar) met 1 kind. De man heeft ook 4 kinderen uit een eerdere relatie. In de vakantie die voor de deur staat, bestaat het gezin daardoor opeens drie weken lang uit 7 personen omdat de 4 kinderen uit het vorige huwelijk hun vakantie bij vader zullen doorbrengen. Vanwege schulden en beslaglegging krijgt het gezin Sanchez sinds kort echter nog maar € 50 leefgeld per week van de gemeente.  Het SUN-noodhulpbureau begrijpt dat dit te weinig is om 7 mensen van te kunnen voeden en kent € 300,- aan waardebonnen toe, te besteden bij de supermarkt zodat iedereen kan eten en een fijne vakantie met elkaar heeft.

Carolien (35 jaar) krijgt 4 weken leefgeld

Carolien is een alleenstaande ouder van 35 jaar met 3 kinderen van 2, 4 en 12 jaar. Zij ontvangt een bijstandsuitkering en heeft schulden open staan voor een bedrag van circa €60.000. Zij staat onder budgetbeheer. Er is beslag gelegd op de uitkering. Ook is de huurtoeslag gestopt door de Belastingdienst. Deze moet opnieuw worden aangevraagd, de verwachting is dat zij over 4 weken uitsluitsel bieden. Nu is er geen leefgeld meer. Vanuit het wijkteam krijgt het SUN-noodhulpbureau de aanvraag om € 80,00 leefgeld per week te doneren tot haar problemen zijn opgelost. Het SUN-noodhulpbureau kent vier weken leefgeld toe.

Zeyneb (33 jaar) krijgt 4 weken supermarktbonnen

Een schuldhulpverlener vraagt hulp voor alleenstaande moeder Zeyneb, 33 jaar, met 4 kinderen. De vader van haar oudste twee kinderen is overleden en wordt begraven in zijn geboortegrond. Via de begrafenispolis is geregeld dat zijn twee kinderen en hun moeder de begrafenis kunnen bijwonen (vliegtickets en verblijfkosten). De reiskosten naar Schiphol kan mevrouw echter niet betalen. Zij komt met haar inkomen niet uit, maakt al gebruik van de Voedselbank en moet geregeld met haar kinderen naar dure medische consulten. De aanvraag voor de Toeslagenwet is ingediend, maar is nog enkele weken in procedure. Het SUN-noodhulpbureau verstrekt, na overlegging van de overlijdensakte,  gedurende 4 weken cadeaubonnen van de supermarkt om het budget voor de achter gebleven gezinsleden te ontlasten en zo de extra reiskosten te compenseren. De bonnen kunnen worden benut voor de achterblijvende kinderen, die door een tante worden verzorgd tijdens de afwezigheid van Zeyneb.
1 2 3 4 7