Vind een SUN- noodhulpbureau
Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Meneer Van Dijk (89 jaar) krijgt een nieuwe koelkast

Het Sociaal Wijkteam komt een keer per maand bij meneer Van Dijk (89 jaar) thuis. Hij vertelt dat hij wil sparen voor een koelkast omdat de huidige het niet meer goed doet en hij last heeft van fruitvliegjes. De rubbers van de koelkast blijken los en kapot te zijn, de koelkast is heel oud en gammel. Het wijkteam heeft het vermoeden dat meneer Van Dijk daardoor soms bedorven voedsel eet. Meneer Van Dijk kan nog maar net rond komen van zijn AOW en heeft geen familie of netwerk. Ook komt hij niet in aanmerking voor ondersteuning vanuit de gemeente. Daarom dient het wijkteam het verzoek in bij het SUN-noodhulpbureau voor een tafelmodel koelkast met de vraag deze ook te komen installeren. Het SUN-noodhulpbureau heeft de koelkast gedoneerd en in de keuken van meneer Van Dijk laten plaatsen via een bekende leverancier met wie vaste kortingsafspraken zijn gemaakt.

Wilma krijgt thermokleding voor op de scootmobiel

Wilma is 54 jaar en is ernstig ziek. Zij woont nog volledig zelfstandig, maar moet wel met een aantal fysieke beperkingen leven. Een van haar klachten is dat zij heel kortademig is. Daarom maakt zij voor haar vervoer gebruik van een scootmobiel. Een van de bijkomende klachten is dat zij het buiten altijd heel koud heeft. Drie truien over elkaar heen, dikke winterjas: niets helpt om een beetje warm te blijven op de scootmobiel. De medewerker van de thuiszorg doet een aanvraag voor Wilma, met een kleine gift van het SUN-noodhulpbureau maakt een kleermaker een isolerende hoes voor haar zodat zij warm blijft bij het boodschappen doen.

Zeyneb (33 jaar) krijgt 4 weken supermarktbonnen

Een schuldhulpverlener vraagt hulp voor alleenstaande moeder Zeyneb, 33 jaar, met 4 kinderen. De vader van haar oudste twee kinderen is overleden en wordt begraven in zijn geboortegrond. Via de begrafenispolis is geregeld dat zijn twee kinderen en hun moeder de begrafenis kunnen bijwonen (vliegtickets en verblijfkosten). De reiskosten naar Schiphol kan mevrouw echter niet betalen. Zij komt met haar inkomen niet uit, maakt al gebruik van de Voedselbank en moet geregeld met haar kinderen naar dure medische consulten. De aanvraag voor de Toeslagenwet is ingediend, maar is nog enkele weken in procedure. Het SUN-noodhulpbureau verstrekt, na overlegging van de overlijdensakte,  gedurende 4 weken cadeaubonnen van de supermarkt om het budget voor de achter gebleven gezinsleden te ontlasten en zo de extra reiskosten te compenseren. De bonnen kunnen worden benut voor de achterblijvende kinderen, die door een tante worden verzorgd tijdens de afwezigheid van Zeyneb.

Sam (40 jaar) krijgt een kunstgebit

Een bewindvoerder vraagt voor een cliënt, de alleenstaande Sam van 40 jaar, vergoeding van de tandartskosten van circa € 490,- aan. Via het maatschappelijk werk is er via een fonds een gedeeltelijke vergoeding ontvangen voor de aanschaf van een kunstgebit, waarbij de andere helft door de verzekering zou worden aangevuld. De verzekeraar heeft met dit bedrag echter een lopende betaalachterstand verrekend en keert achteraf gezien toch niets uit. Het kunstgebit ligt intussen al wel klaar bij de tandarts en Sam kan amper eten zonder tanden. Sam wil gaan solliciteren nadat hij uit een diep dal van verslaving is geklommen. Het SUN-noodhulpbureau besluit nog dezelfde dag tot een gift en heeft de tandartskosten rechtstreeks aan de tandarts voldaan, hierdoor kan Sam weer eten én sollicitatiegesprekken gaan voeren om aan werk te komen.

De familie Sanchez krijgt tijdelijk leefgeld

Een medewerker schuldhulpverlening van de gemeente doet een aanvraag voor het echtpaar Sanchez (48 en 46 jaar) met 1 kind. De man heeft ook 4 kinderen uit een eerdere relatie. In de vakantie die voor de deur staat, bestaat het gezin daardoor opeens drie weken lang uit 7 personen omdat de 4 kinderen uit het vorige huwelijk hun vakantie bij vader zullen doorbrengen. Vanwege schulden en beslaglegging krijgt het gezin Sanchez sinds kort echter nog maar € 50 leefgeld per week van de gemeente.  Het SUN-noodhulpbureau begrijpt dat dit te weinig is om 7 mensen van te kunnen voeden en kent € 300,- aan waardebonnen toe, te besteden bij de supermarkt zodat iedereen kan eten en een fijne vakantie met elkaar heeft.

Mevrouw Teunissen (76 jaar) krijgt een wasmachine en een TV

Mevrouw Teunissen is 76 jaar is volledig rolstoelafhankelijk en komt weinig het huis uit. Zij heeft daarnaast allerlei aandoeningen, waaronder slecht zicht. Mevrouw Teunissen heeft zeer beperkte financiële ruimte, maar ziet toch kans om aan al haar betaalverplichtingen te voldoen. Recent is haar wasmachine stuk gegaan en nu moet zij de was met de hand doen, waarbij zij heel veel pijnklachten heeft. Ook schrijft de hulpverlener in zijn aanvraag aan het SUN-noodhulpbureau dat mevrouw Teunissen een TV heeft die zo klein en oud is dat zij er niets meer op kan volgen, terwijl televisie kijken voor haar gezien haar beperkingen een belangrijke bron van vermaak is. Ook doorbreekt TV kijken de sleur en voelt zij zich minder alleen omdat zij kan zien wat er in de wereld om haar heen gebeurt. Mevrouw Teunissen heeft geen geld voor aanschaf van apparaten en ook geen recht op bijzondere bijstand vanuit de gemeente. Het SUN-noodhulpbureau schenkt een nieuwe wasmachine en televisie zodat zij geen pijnklachten heeft bij het wassen en zij zich minder eenzaam zal voelen.
1 2 3 4 6