Vind een noodhulpbureau
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Moeder Karima en dochter Mariam krijgen nieuwe vloerbedekking

Karima is een alleenstaande moeder van 56 jaar en woont samen met haar 24-jarige dochter Mariam. Karima staat onder bewind en heeft hoge schulden. Een medewerker van Veilig Thuis doet een aanvraag bij het SUN-noodhulpbureau: Moeder en dochter leven momenteel van 40 Euro leefgeld in de week. De vloerbedekking van de woonkamer is al jaren versleten en in de keuken en gang is helemaal geen vloerbedekking aanwezig. De bank is helemaal doorgezakt. Moeder en dochter schamen zich voor deze situatie, zij durven geen bezoek en ook geen hulpverleners toe te laten in de woning. Ook klagen de buren herhaaldelijk bij de woningcorporatie over het geluid dat de onbedekte vloer maakt. Van de individuele inkomenstoeslag die door de gemeente wordt verstrekt konden Karima en Mariam muurverf en 8 pakken laminaat kopen, maar de totale kosten om de woonsituatie te verbeteren liggen hoger. Het SUN-noodhulpbureau zorgt voor voldoende budget zodat zij ook vloerbedekking kunnen kopen en een normaal sociaal leven kunnen leiden.

Kees krijgt overbruggingskrediet voor zijn aangepaste auto

Kees is een man van 35 jaar en volledig rolstoelafhankelijk. Hij werkte tot eind 2016 in een vaste baan bij een groot bedrijf, maar is daar wegens reorganisatie ontslagen. Kees is nu druk bezig met solliciteren, om weer opnieuw ergens aan de slag te komen. Het wijkteam legt de volgende aanvraag aan het SUN-noodhulpbureau voor: Om op zijn werk te kunnen komen had Kees een aangepaste auto nodig. Toen hij nog werk had heeft Kees een tweedehands auto kunnen aanschaffen die hij volledig heeft laten aanpassen aan zijn fysieke handicap. Daarvoor moest hij wel een lening afsluiten. Nu Kees moet rondkomen van een WW-uitkering (70% van zijn laatstverdiende loon) blijft er niet genoeg geld over om de aflossing van deze lening te betalen. Kees heeft zo’n 145 sollicitatiebrieven gestuurd, en is hij al heel vaak op gesprek geweest, maar dat heeft nog niet geleid tot een nieuwe baan. Zijn financiële reserves zijn inmiddels uitgeput. Bijzondere bijstand vanuit de gemeente kan hem niet helpen. Dus eigenlijk moet de auto de deur uit. Maar: voor een nieuwe baan heeft Kees in ieder geval weer opnieuw een aangepaste auto nodig, dus het wegdoen van zijn auto zou hem enorm beperken in het vinden van nieuw werk. Het SUN-noodhulpbureau besluit daarom om een gift te verstrekken waarmee de lening nog drie maanden kan doorlopen. Met positief resultaat: Kees heeft een nieuwe baan gevonden en kan daar met zijn aangepaste auto naartoe rijden omdat hij deze dankzij de gift van het SUN-noodhulpbureau nooit weg heeft hoeven doen.

Joost ontvangt reisgeld voor zijn kinderen

Joost (54 jaar) is dakloos geraakt als gevolg van een echtscheiding en een faillissement. Hij woont in de crisisopvang. Een medewerker van de maatschappelijke opvang heeft samen met Joost een uitkering aangevraagd en stuurt een aanvraag naar het SUN-noodhulpbureau. Zolang Joost geen eigen woonruimte heeft komen de kinderen bij hem logeren in de opvang, daardoor heeft hij veel extra kosten voor busreizen voor zijn kinderen omdat zij in een andere gemeente op school zitten. De kinderen zijn te jong om zelf deze grote afstand te fietsen. Joost kan de kosten voor de bus niet bekostigen zolang hij geen uitkering heeft. Het SUN-noodhulpbureau zorgt voor financiële overbrugging totdat voor Joost zijn uitkering geregeld is zodat vader en kinderen elkaar kunnen blijven zien in de tussenliggende periode.

Henk (60 jaar) krijgt een nieuwe bril

Henk (60 jaar) leeft sinds anderhalf jaar als dakloze en heeft dringend een nieuwe bril met speciale glazen nodig, zo schrijft een medewerker van de maatschappelijke opvang. Henk heeft altijd een goed inkomen, een huis, vrouw en kinderen gehad. Hij is alles kwijt geraakt, gelukkig ziet hij de kinderen soms nog wel. Zijn uitkering wordt over gemaakt aan een budgetbeheerder, deze stort vervolgens leefgeld op zijn rekening. Voor de schuld die hij heeft is WSNP aangevraagd. Hij leeft nu van bijstand en het gaat niet goed met Henk, los van een ernstige depressie en een hernia ziet hij heel slecht waardoor hij niet kan functioneren. Omdat Henk een schuld bij de zorgverzekering heeft, kan hij zich niet aanvullend verzekeren en daardoor wordt zijn bril niet vergoed. De bijzondere bijstand via de gemeente biedt ook geen uitkomst want omdat hij met schulddienstverlening bezig is wordt hij daar niet toe gelaten. Het SUN-noodhulpbureau besluit de bril aan Henk te doneren, waardoor zijn slechte zicht geen belemmering meer hoeft te vormen om toe te werken naar een nieuw bestaan.

Marieke ontvangt een wasdroger vanwege zorg voor haar zieke zoon

Vanuit een revalidatiecentrum komt het verzoek voor een wasdroger voor het gezin van Marieke. Zij heeft 3 kinderen van 18, 9 en 3 jaar. Het gezin leeft van een uitkering en Marieke is mantelzorger voor haar ernstig gehandicapte 9-jarige zoon. Er is een minimaal weekgeld voor 5 personen. De handicap van het zoontje brengt veel vuile was met zich mee die Marieke dan binnen binnen een dag moet zien te drogen, dat is niet te doen bij slecht weer. De gemeente heeft een nieuwe wasmachine vergoed vanuit de bijzondere bijstand, het SUN-noodhulpbureau vergoedt de kosten voor een wasdroger: op deze manier kan Marieke de was makkelijker doen en de zorg voor haar zoon beter volhouden.

Meneer Gijsbers (82 jaar) krijgt een veilige thermostaatkraan

Meneer Gijsbers (82 jaar) heeft een vergevorderd stadium van dementie en woont nog thuis dankzij de goede zorg van zijn echtgenote en de Thuiszorg. Meneer Gijsbers kan niet zelfstandig douchen. Als meneer Gijsbers door de Thuiszorg gedouched wordt, draait hij soms plotseling aan de douchekraan hetgeen voor gevaarlijke situaties met veel te warm water zorgt. Het echtpaar Gijsbers moet rond komen van minimale inkomsten en heeft geen geld om aanpassingen in de woning te financieren die in het kader van de gemeentelijke WMO-regeling vallen onder de "eigen bijdrage". Thuiszorg dient een aanvraag in voor een thermostaatkraan zodat meneer Gijsbers er niet meer aan kan draaien, deze aanvraag kent het SUN-noodhulpbureau toe inclusief de montagekosten.
1 2 3 4 6