Vind een noodhulpbureau
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Adam ontvangt binnen 24 uur reisgeld

Adam is nog maar net vader geworden, de baby is pas 2 weken oud, als zijn broer een ernstig auto-ongeluk krijgt. Hij is zwaargewond en over gebracht naar een academisch ziekenhuis 200 kilometer verderop. Zijn broer wordt daar geopereerd. Het is een levensbedreigende ingreep waar Adam graag bij zou willen zijn, als alles tegen zit misschien wel om afscheid van zijn broer te moeten nemen. Er is echter helemaal geen geld om naar het ziekenhuis af te kunnen reizen, het kleine beetje geld dat er is gaat op aan kosten voor de kleine baby. De reiskosten worden vanwege de spoed binnen 24 uur toegekend door het SUN-noodhulpbureau zodat Adam zijn broer kan zien en kan bijstaan.

Meneer Van Dijk (89 jaar) krijgt een nieuwe koelkast

Het Sociaal Wijkteam komt een keer per maand bij meneer Van Dijk (89 jaar) thuis. Hij vertelt dat hij wil sparen voor een koelkast omdat de huidige het niet meer goed doet en hij last heeft van fruitvliegjes. De rubbers van de koelkast blijken los en kapot te zijn, de koelkast is heel oud en gammel. Het wijkteam heeft het vermoeden dat meneer Van Dijk daardoor soms bedorven voedsel eet. Meneer Van Dijk kan nog maar net rond komen van zijn AOW en heeft geen familie of netwerk. Ook komt hij niet in aanmerking voor ondersteuning vanuit de gemeente. Daarom dient het wijkteam het verzoek in bij het SUN-noodhulpbureau voor een tafelmodel koelkast met de vraag deze ook te komen installeren. Het SUN-noodhulpbureau heeft de koelkast gedoneerd en in de keuken van meneer Van Dijk laten plaatsen via een bekende leverancier met wie vaste kortingsafspraken zijn gemaakt.

Kees krijgt overbruggingskrediet voor zijn aangepaste auto

Kees is een man van 35 jaar en volledig rolstoelafhankelijk. Hij werkte tot eind 2016 in een vaste baan bij een groot bedrijf, maar is daar wegens reorganisatie ontslagen. Kees is nu druk bezig met solliciteren, om weer opnieuw ergens aan de slag te komen. Het wijkteam legt de volgende aanvraag aan het SUN-noodhulpbureau voor: Om op zijn werk te kunnen komen had Kees een aangepaste auto nodig. Toen hij nog werk had heeft Kees een tweedehands auto kunnen aanschaffen die hij volledig heeft laten aanpassen aan zijn fysieke handicap. Daarvoor moest hij wel een lening afsluiten. Nu Kees moet rondkomen van een WW-uitkering (70% van zijn laatstverdiende loon) blijft er niet genoeg geld over om de aflossing van deze lening te betalen. Kees heeft zo’n 145 sollicitatiebrieven gestuurd, en is hij al heel vaak op gesprek geweest, maar dat heeft nog niet geleid tot een nieuwe baan. Zijn financiële reserves zijn inmiddels uitgeput. Bijzondere bijstand vanuit de gemeente kan hem niet helpen. Dus eigenlijk moet de auto de deur uit. Maar: voor een nieuwe baan heeft Kees in ieder geval weer opnieuw een aangepaste auto nodig, dus het wegdoen van zijn auto zou hem enorm beperken in het vinden van nieuw werk. Het SUN-noodhulpbureau besluit daarom om een gift te verstrekken waarmee de lening nog drie maanden kan doorlopen. Met positief resultaat: Kees heeft een nieuwe baan gevonden en kan daar met zijn aangepaste auto naartoe rijden omdat hij deze dankzij de gift van het SUN-noodhulpbureau nooit weg heeft hoeven doen.

Mevrouw Teunissen (76 jaar) krijgt een wasmachine en een TV

Mevrouw Teunissen is 76 jaar is volledig rolstoelafhankelijk en komt weinig het huis uit. Zij heeft daarnaast allerlei aandoeningen, waaronder slecht zicht. Mevrouw Teunissen heeft zeer beperkte financiële ruimte, maar ziet toch kans om aan al haar betaalverplichtingen te voldoen. Recent is haar wasmachine stuk gegaan en nu moet zij de was met de hand doen, waarbij zij heel veel pijnklachten heeft. Ook schrijft de hulpverlener in zijn aanvraag aan het SUN-noodhulpbureau dat mevrouw Teunissen een TV heeft die zo klein en oud is dat zij er niets meer op kan volgen, terwijl televisie kijken voor haar gezien haar beperkingen een belangrijke bron van vermaak is. Ook doorbreekt TV kijken de sleur en voelt zij zich minder alleen omdat zij kan zien wat er in de wereld om haar heen gebeurt. Mevrouw Teunissen heeft geen geld voor aanschaf van apparaten en ook geen recht op bijzondere bijstand vanuit de gemeente. Het SUN-noodhulpbureau schenkt een nieuwe wasmachine en televisie zodat zij geen pijnklachten heeft bij het wassen en zij zich minder eenzaam zal voelen.

Sam (40 jaar) krijgt een kunstgebit

Een bewindvoerder vraagt voor een cliënt, de alleenstaande Sam van 40 jaar, vergoeding van de tandartskosten van circa € 490,- aan. Via het maatschappelijk werk is er via een fonds een gedeeltelijke vergoeding ontvangen voor de aanschaf van een kunstgebit, waarbij de andere helft door de verzekering zou worden aangevuld. De verzekeraar heeft met dit bedrag echter een lopende betaalachterstand verrekend en keert achteraf gezien toch niets uit. Het kunstgebit ligt intussen al wel klaar bij de tandarts en Sam kan amper eten zonder tanden. Sam wil gaan solliciteren nadat hij uit een diep dal van verslaving is geklommen. Het SUN-noodhulpbureau besluit nog dezelfde dag tot een gift en heeft de tandartskosten rechtstreeks aan de tandarts voldaan, hierdoor kan Sam weer eten én sollicitatiegesprekken gaan voeren om aan werk te komen.

De familie Sanchez krijgt tijdelijk leefgeld

Een medewerker schuldhulpverlening van de gemeente doet een aanvraag voor het echtpaar Sanchez (48 en 46 jaar) met 1 kind. De man heeft ook 4 kinderen uit een eerdere relatie. In de vakantie die voor de deur staat, bestaat het gezin daardoor opeens drie weken lang uit 7 personen omdat de 4 kinderen uit het vorige huwelijk hun vakantie bij vader zullen doorbrengen. Vanwege schulden en beslaglegging krijgt het gezin Sanchez sinds kort echter nog maar € 50 leefgeld per week van de gemeente.  Het SUN-noodhulpbureau begrijpt dat dit te weinig is om 7 mensen van te kunnen voeden en kent € 300,- aan waardebonnen toe, te besteden bij de supermarkt zodat iedereen kan eten en een fijne vakantie met elkaar heeft.
1 2 3 4 5 7