Vind een SUN- noodhulpbureau
Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Mevrouw Teunissen (76 jaar) krijgt een wasmachine en een TV

Mevrouw Teunissen is 76 jaar is volledig rolstoelafhankelijk en komt weinig het huis uit. Zij heeft daarnaast allerlei aandoeningen, waaronder slecht zicht. Mevrouw Teunissen heeft zeer beperkte financiële ruimte, maar ziet toch kans om aan al haar betaalverplichtingen te voldoen. Recent is haar wasmachine stuk gegaan en nu moet zij de was met de hand doen, waarbij zij heel veel pijnklachten heeft. Ook schrijft de hulpverlener in zijn aanvraag aan het SUN-noodhulpbureau dat mevrouw Teunissen een TV heeft die zo klein en oud is dat zij er niets meer op kan volgen, terwijl televisie kijken voor haar gezien haar beperkingen een belangrijke bron van vermaak is. Ook doorbreekt TV kijken de sleur en voelt zij zich minder alleen omdat zij kan zien wat er in de wereld om haar heen gebeurt. Mevrouw Teunissen heeft geen geld voor aanschaf van apparaten en ook geen recht op bijzondere bijstand vanuit de gemeente. Het SUN-noodhulpbureau schenkt een nieuwe wasmachine en televisie zodat zij geen pijnklachten heeft bij het wassen en zij zich minder eenzaam zal voelen.

Sam (40 jaar) krijgt een kunstgebit

Een bewindvoerder vraagt voor een cliënt, de alleenstaande Sam van 40 jaar, vergoeding van de tandartskosten van circa € 490,- aan. Via het maatschappelijk werk is er via een fonds een gedeeltelijke vergoeding ontvangen voor de aanschaf van een kunstgebit, waarbij de andere helft door de verzekering zou worden aangevuld. De verzekeraar heeft met dit bedrag echter een lopende betaalachterstand verrekend en keert achteraf gezien toch niets uit. Het kunstgebit ligt intussen al wel klaar bij de tandarts en Sam kan amper eten zonder tanden. Sam wil gaan solliciteren nadat hij uit een diep dal van verslaving is geklommen. Het SUN-noodhulpbureau besluit nog dezelfde dag tot een gift en heeft de tandartskosten rechtstreeks aan de tandarts voldaan, hierdoor kan Sam weer eten én sollicitatiegesprekken gaan voeren om aan werk te komen.

Henk (60 jaar) krijgt een nieuwe bril

Henk (60 jaar) leeft sinds anderhalf jaar als dakloze en heeft dringend een nieuwe bril met speciale glazen nodig, zo schrijft een medewerker van de maatschappelijke opvang. Henk heeft altijd een goed inkomen, een huis, vrouw en kinderen gehad. Hij is alles kwijt geraakt, gelukkig ziet hij de kinderen soms nog wel. Zijn uitkering wordt over gemaakt aan een budgetbeheerder, deze stort vervolgens leefgeld op zijn rekening. Voor de schuld die hij heeft is WSNP aangevraagd. Hij leeft nu van bijstand en het gaat niet goed met Henk, los van een ernstige depressie en een hernia ziet hij heel slecht waardoor hij niet kan functioneren. Omdat Henk een schuld bij de zorgverzekering heeft, kan hij zich niet aanvullend verzekeren en daardoor wordt zijn bril niet vergoed. De bijzondere bijstand via de gemeente biedt ook geen uitkomst want omdat hij met schulddienstverlening bezig is wordt hij daar niet toe gelaten. Het SUN-noodhulpbureau besluit de bril aan Henk te doneren, waardoor zijn slechte zicht geen belemmering meer hoeft te vormen om toe te werken naar een nieuw bestaan.

Meneer Gijsbers (82 jaar) krijgt een veilige thermostaatkraan

Meneer Gijsbers (82 jaar) heeft een vergevorderd stadium van dementie en woont nog thuis dankzij de goede zorg van zijn echtgenote en de Thuiszorg. Meneer Gijsbers kan niet zelfstandig douchen. Als meneer Gijsbers door de Thuiszorg gedouched wordt, draait hij soms plotseling aan de douchekraan hetgeen voor gevaarlijke situaties met veel te warm water zorgt. Het echtpaar Gijsbers moet rond komen van minimale inkomsten en heeft geen geld om aanpassingen in de woning te financieren die in het kader van de gemeentelijke WMO-regeling vallen onder de "eigen bijdrage". Thuiszorg dient een aanvraag in voor een thermostaatkraan zodat meneer Gijsbers er niet meer aan kan draaien, deze aanvraag kent het SUN-noodhulpbureau toe inclusief de montagekosten.

Anja en haar 5 kinderen ontvangen 3 maanden leefgeld

Anja heeft 5 kinderen, is slachtoffer van huiselijk geweld en ligt in een scheiding. Alle bankrekeningen staan nog op naam van haar man en hij ontvangt de toeslagen, maar houdt het geld zelf en betaalt nergens aan mee. Om de toeslagen op haar eigen naam te kunnen zetten is naar hem een adresonderzoek ingesteld. Dit onderzoek duurt (nog) drie maanden. Om te voorkomen dat Anja op straat komt te staan en de kracht verliest om voor haar kinderen te zorgen schenkt het SUN-noodhulpbureau een overbrugging van drie maanden leefgeld.

Ellen (52 jaar) ontvangt een gift voor een nieuwe bril

Ellen is 52 jaar, woont nu enige tijd in de opvang en probeert haar leven weer goed op te pakken. Ellen staat onder bewind bij de Kredietbank. Dit betekent automatisch dat er weinig bestedingsruimte is. Er blijft weekgeld over van €33,00. Ellen is gedupeerd omdat haar handtas met inhoud is gestolen, waaronder haar bril. Zonder deze bril kan Ellen niet goed functioneren. Voor de aanschaf van een nieuwe bril is Bijzondere Bijstand bij de gemeente aangevraagd, maar deze is helaas afgewezen. Het SUN-noodhulpbureau ontvangt een aanvraag van de woonbegeleider met daarbij de offerte van de opticiën, deze aanvraag is toegekend zodat Ellen weer een bril heeft waarmee ze alles goed kan zien.
1 2 3 4 5 6