Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Jerry ontvangt een telefoon en leefgeld

Jerry woont in een camper op een parkeerterrein omdat hij schulden heeft. Zijn uitkering is in aanvraag. Hij heeft nu geen geld om eten te kopen en ook zijn telefoon is stuk. Deze is belangrijk voor contact met de hulpverlening en voor het aanvragen van praktische zaken als een Digi-D, uitkering etc. Het Sociaal Wijkteam vraagt € 100 aan voor leefgeld en een telefoon. SUN weet uit de praktijk dat dit wel wat weinig is voor de aanschaf van een telefoon en het verstrekken van leefgeld -zeker omdat de termijnen om een uitkering toe te kennen vaak wat langer duren- en kent € 200 toe. Jerry kan hiermee een negatieve neerwaartse spiraal doorbreken en perspectief creëren in zijn situatie.

Meneer Van Dijk (89 jaar) krijgt een nieuwe koelkast

Het Sociaal Wijkteam komt een keer per maand bij meneer Van Dijk (89 jaar) thuis. Hij vertelt dat hij wil sparen voor een koelkast omdat de huidige het niet meer goed doet en hij last heeft van fruitvliegjes. De rubbers van de koelkast blijken los en kapot te zijn, de koelkast is heel oud en gammel. Het wijkteam heeft het vermoeden dat meneer Van Dijk daardoor soms bedorven voedsel eet. Meneer Van Dijk kan nog maar net rond komen van zijn AOW en heeft geen familie of netwerk. Ook komt hij niet in aanmerking voor ondersteuning vanuit de gemeente. Daarom dient het wijkteam het verzoek in bij het SUN-noodhulpbureau voor een tafelmodel koelkast met de vraag deze ook te komen installeren. Het SUN-noodhulpbureau heeft de koelkast gedoneerd en in de keuken van meneer Van Dijk laten plaatsen via een bekende leverancier met wie vaste kortingsafspraken zijn gemaakt.

Jack (23 jaar) ontvangt 835 euro voor een naamswijziging

Een jongerencoach dient een aanvraag in voor Jack, een jongen van 23 jaar met een groot trauma omdat zijn vader hem ernstig mishandeld heeft. De coach beschrijft in de sociale rapportage die bij de aanvraag hoort dat Jack hierdoor niet kan werken en qua inkomsten afhankelijk is van een uitkering. Hij krijgt psychologische hulp, maar Jack draagt nog steeds de achternaam van zijn vader, waardoor hij steeds aan hem herinnerd wordt. Dat geeft hem extra stress.  Jack heeft veel te danken aan zijn moeder die er al die tijd voor hem was als veilige haven. Om die reden wil hij graag haar naam aannemen, dat gevoel wordt versterkt omdat hij binnenkort zelf vader wordt. Het veranderen van de achternaam kost €835, het SUN-noodhulpbureau kent deze aanvraag toe zodat er voor Jack nieuw perspectief kan ontstaan

Timothy krijgt een gebitsprothese

Timothy krijgt ondersteuning vanuit thuisbegeleiding, hij is werkloos en is aangemeld voor schuldsanering. Het gebit van Timothy is zeer slecht en hij heeft pijnklachten. Zijn gezin zal de komende drie jaar van zeer beperkt leefgeld moeten rond komen. Het is daarom niet mogelijk de noodzakelijke tandartskosten te betalen voor een gebitsprothese die hij hard nodig heeft. De ziektekostenverzekeraar bekostigt slechts 75% van de tandartskosten. Het SUN-noodhulpbureau heeft de overige 25% als gift verstrekt zodat Timothy voortaan pijnvrij is en weer op normale wijze kan eten.

Meneer Chaudi krijgt tandartskosten vergoed

Meneer Chaudi krijgt tandartskosten vergoed Twee jaar geleden werd meneer Chaudi geconfronteerd met de harde realiteit van keelkanker. De intensieve behandelingen van bestralingen en chemotherapie leidden tot ernstige schade aan zijn gebit. Deze situatie brengt niet alleen fysieke pijn met zich mee, maar ook financiële problemen. Zijn tandarts ziet geen andere oplossing dan zijn gebit te trekken en hem een kunstgebit te geven. Hij kan de tandartsrekening niet betalen en hij heeft inmiddels drie aanmaningen binnen. Met een gift van het noodhulpbureau worden de openstaande rekening en de incassokosten betaald. Meneer Chaudi werkt nu samen met de hulpverlening aan zijn toekomst en heeft geen pijn meer.

Stanislava (34 jaar) ontvangt nieuw matras voor de baby

De gemeente doet een aanvraag voor Stanislava: zij is hoogzwanger. De toekomstige ouders hebben nog geen volledige babyuitzet. Stanislava en haar man vertellen dat zij wel een bedje hebben, maar nog geen matras. Omdat het te lang zou duren om dit via de bijzondere bijstand geregeld te krijgen, heeft de medewerker een aanvraag gedaan bij het noodhulpbureau. Het noodhulpbureau financiert de benodigde babyspullen en het matrasje en krijgt deze kosten van de gemeente terug als het besluit tot bijzondere bijstand is genomen.  
1 6 7 8 9 10 11