Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Meneer Chaudi krijgt tandartskosten vergoed

Meneer Chaudi krijgt tandartskosten vergoed Twee jaar geleden werd meneer Chaudi geconfronteerd met de harde realiteit van keelkanker. De intensieve behandelingen van bestralingen en chemotherapie leidden tot ernstige schade aan zijn gebit. Deze situatie brengt niet alleen fysieke pijn met zich mee, maar ook financiële problemen. Zijn tandarts ziet geen andere oplossing dan zijn gebit te trekken en hem een kunstgebit te geven. Hij kan de tandartsrekening niet betalen en hij heeft inmiddels drie aanmaningen binnen. Met een gift van het noodhulpbureau worden de openstaande rekening en de incassokosten betaald. Meneer Chaudi werkt nu samen met de hulpverlening aan zijn toekomst en heeft geen pijn meer.

Harold (58 jaar) kan eigen bijdrage betalen en hulp inschakelen van advocaat

Harold heeft een leuke baan, maar is privé in een dal terecht gekomen nadat hij en zijn vrouw uit elkaar gingen. Hij heeft een juridisch en psychologisch traject doorlopen en gaat nu nog een traject in wegens een gokverslaving. Om die reden staat hij onder budgetbeheer. Voor het goed uitzoeken van de alimentatieverplichtingen heeft hij de hulp van een advocaat nodig. De advocaat gaat echter pas aan de slag op het moment dat de nota van de eigen bijdrage betaald is. Aangezien Harold nog maar net in budgetbeheer is gegaan, is via die weg nog geen spaarpotje opgebouwd. Harold komt gezien zijn inkomen ook niet in aanmerking voor bijzondere bijstand van de gemeente voor dit doeleinde. Bovendien ligt er vanaf volgende maand al loonbeslag op zijn inkomen door het LBIO (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen) dat een alimentatiebedrag zal gaan innen. Om Harold uit deze situatie te trekken en toegang tot rechtsbijstand mogelijk te maken kent het SUN-noodhulpbureau een aanvraag toe van de budgetcoach voor de eigen bijdrage van de advocaatkosten. Op die manier kunnen zowel zijn ex-vrouw, de kinderen en Harold verder met een nieuwe toekomst en kan zijn loonbeslag worden opgeheven. Harold kan hierdoor zonder deze geldzorgen aan het werk blijven.

Amber (27 jaar) leent renteloos geld van het Sociaal Leenfonds om een voorschot te betalen

Amber van 27 staat op een wachtlijst voor beschermd wonen. Het kan wel een jaar duren voor er een woning vrij komt. Zij heeft het koophuis van haar ouders geërfd, waar zij nu nog in woont. Het huis is verkocht, heeft €22.000 overwaarde en wordt binnen 3 weken opgeleverd, waarna zij eruit moet. Ze heeft een huurhuisje op een vakantiepark gevonden ter overbrugging van de wachttijd naar het beschermd wonen. Hier moet zij binnen twee dagen één maand huur en twee maanden borg (t.w.v. €2.250,-) vooruit betalen, wat zij niet heeft. Vanuit het Sociaal Leenfonds is dit bedrag renteloos aan haar geleend zodat de voorschotten konden worden betaald, na de verkoop van het ouderlijk huis heeft de notaris het volledige bedrag direct weer teruggestort. Een mooi voorbeeld van hoe een revolverend fonds met renteloze leningen kan werken: met het geld dat Amber terug stortte kunnen weer andere mensen met fiananciële nood worden geholpen!

Moeder Karima en dochter Mariam krijgen nieuwe vloerbedekking

Karima is een alleenstaande moeder van 56 jaar en woont samen met haar 24-jarige dochter Mariam. Karima staat onder bewind en heeft hoge schulden. Een medewerker van Veilig Thuis doet een aanvraag bij het SUN-noodhulpbureau: Moeder en dochter leven momenteel van 40 Euro leefgeld in de week. De vloerbedekking van de woonkamer is al jaren versleten en in de keuken en gang is helemaal geen vloerbedekking aanwezig. De bank is helemaal doorgezakt. Moeder en dochter schamen zich voor deze situatie, zij durven geen bezoek en ook geen hulpverleners toe te laten in de woning. Ook klagen de buren herhaaldelijk bij de woningcorporatie over het geluid dat de onbedekte vloer maakt. Van de individuele inkomenstoeslag die door de gemeente wordt verstrekt konden Karima en Mariam muurverf en 8 pakken laminaat kopen, maar de totale kosten om de woonsituatie te verbeteren liggen hoger. Het SUN-noodhulpbureau zorgt voor voldoende budget zodat zij ook vloerbedekking kunnen kopen en een normaal sociaal leven kunnen leiden.

Justine (43 jaar) krijgt leefgeld vanwege tegenvaller door verrekening loonstrook

Justine is een parttime werknemer, haar inkomen word aangevuld met een uitkering tot het sociaal minimum. Door een nabetaling van haar werkgever in december op haar loonstrook, kreeg Justine in januari/februari opeens een lagere uitkering door de gemeente uitbetaald. Met deze verrekening heeft Justine geen rekening gehouden, en na de dure decembermaand kan zij dit niet zomaar opvangen omdat zij geen buffers heeft. Op het moment dat de hulpverlener de aanvraag stuurt aan het SUN-noodhulpbureau staat er €0,00 op de bankrekening en kan Justine geen boodschappen meer doen voor haar en de kinderen. Door deze ellende kan zij het ook niet meer opbrengen om naar haar parttime baan te gaan. Het SUN-noodhulpbureau kent leefgeld toe zodat het gezin kan eten en Justine weer aan het werk kan.

Anja en haar 5 kinderen ontvangen 3 maanden leefgeld

Anja heeft 5 kinderen, is slachtoffer van huiselijk geweld en ligt in een scheiding. Alle bankrekeningen staan nog op naam van haar man en hij ontvangt de toeslagen, maar houdt het geld zelf en betaalt nergens aan mee. Om de toeslagen op haar eigen naam te kunnen zetten is naar hem een adresonderzoek ingesteld. Dit onderzoek duurt (nog) drie maanden. Om te voorkomen dat Anja op straat komt te staan en de kracht verliest om voor haar kinderen te zorgen schenkt het SUN-noodhulpbureau een overbrugging van drie maanden leefgeld.
1 5 6 7 8 9 13