Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Jo leent bij Sociaal Leenfonds voor reparatie kapotte voordeur en ruiten

Een bewindvoerder dient de aanvraag in voor Jo, een alleenstaande mevrouw van 58 jaar. Zij zit vanwege en een depressieve stoornis en een verslaving in de Ziektewet. Zij is bekend bij het team meldpunt Zorg en Overlast van de gemeente, het team maakt zich ernstig zorgen over Jo. Zij hebben daarom voor haar een huurwoning met woonbegeleiding geregeld. Bijna twee weken geleden is Jo van de trap gevallen. Omdat zij daarna de deur niet kon openen, hebben hulpdiensten de voordeur en ruiten vernield om bij haar te kunnen komen. De woning van Jo stond op dat moment te koop, mede omdat er een problematische hypotheekschuld (naast andere schulden) was ontstaan. De woning kan echter vanwege de schade niet meer worden bezichtigd door potentiële kopers. Voor het repareren van de kapotte deur en ruiten zijn er geen financiële middelen. De opstalverzekering vergoedt deze schade niet, omdat deze valt onder "een opzettelijk toegebrachte schade". Dat er een medisch dringende noodzaak was bij de ambulancebroeders voor het toebrengen van de schade, doet er niet toe. Als de woning wordt verkocht is er wel een overwaarde te verwachten. Dit zal echter niet zo zijn als de woning op de veiling wordt verkocht. En dat is waar de hypotheekverstrekker op aanstuurt indien de woning niet binnen afzienbare tijd wordt verkocht, spoedige reparatie is daarom noodzakelijk. Jo heeft € 2.420,- nodig om de voordeur en de 2 ruiten te repareren. Op aanvraag van de bewindvoerder heeft Jo hiervoor een renteloze lening afgesloten met SUN via het Sociaal Leenfonds. Nadat het huis is verkocht, is deze lening in één keer terugbetaald en kon Jo in alle rust verhuizen naar een passende woonvorm.

Danny krijgt geld voor pasfoto’s en een ID-kaart

Een medewerker van de Reclassering doet een aanvraag voor zijn cliënt, de ex-gedetineerde Danny van 34 jaar. Danny heeft een nieuwe ID kaart en pasfoto’s nodig om zich bij de gemeente te kunnen identificeren en in te schrijven, alleen dan kan hij een uitkering aanvragen. Ook andere officiële instanties zoals de woningcorporatie vragen om legitimatie. Het SUN-noodhulpbureau betaalt voor de pasfoto's en de ID-kaart zodat Danny zich kan inschrijven voor een uitkering en een woning en hij kan werken aan een nieuwe start.

Moeder Karima en dochter Mariam krijgen nieuwe vloerbedekking

Karima is een alleenstaande moeder van 56 jaar en woont samen met haar 24-jarige dochter Mariam. Karima staat onder bewind en heeft hoge schulden. Een medewerker van Veilig Thuis doet een aanvraag bij het SUN-noodhulpbureau: Moeder en dochter leven momenteel van 40 Euro leefgeld in de week. De vloerbedekking van de woonkamer is al jaren versleten en in de keuken en gang is helemaal geen vloerbedekking aanwezig. De bank is helemaal doorgezakt. Moeder en dochter schamen zich voor deze situatie, zij durven geen bezoek en ook geen hulpverleners toe te laten in de woning. Ook klagen de buren herhaaldelijk bij de woningcorporatie over het geluid dat de onbedekte vloer maakt. Van de individuele inkomenstoeslag die door de gemeente wordt verstrekt konden Karima en Mariam muurverf en 8 pakken laminaat kopen, maar de totale kosten om de woonsituatie te verbeteren liggen hoger. Het SUN-noodhulpbureau zorgt voor voldoende budget zodat zij ook vloerbedekking kunnen kopen en een normaal sociaal leven kunnen leiden.

Erik ontvang €200 leefgeld

Het Sociale Wijkteam dient een aanvraag bij SUN in, nadat er telefonisch overleg is geweest. Erik, alleenstaand en 22 jaar oud, is op 2 oktober zijn baan kwijtgeraakt. Hij heeft zelf een aanvraag voor een Werkloosheidsuitkering (WW) gedaan, maar deze is bijna twee maanden later op 28 november afgewezen. Omdat Erik dan al bijna twee maanden zonder inkomen zit, heeft hij na de WW-afwijzing direct een aanvraag gedaan voor de bijzondere bijstand. Zijn aanvraag wordt door de gemeente met spoed in behandeling genomen. Als de aanvraag voor bijzondere bijstand wordt goed gekeurd zal hij pas over vier weken (eind december) een eerste voorschot ontvangen. Op dit moment heeft Erik echter geen inkomsten. Hij kan niet zelf dit gat overbruggen. Het Sociale Wijkteam vraagt SUN daarom om vier weken lang € 50,00 te doneren. Daarmee kan Erik de komende maand in ieder geval het hoognodige kopen, zoals eten. Omdat een gift van SUN voor mensen in nood in beginsel eenmalig is of voor een duidelijk afgebakende periode wordt de €200 toegekend.

Ché ontvangt een bed, matras en beddengoed

De ambulante woonbegeleider van de alleenstaande Ché, een man van 75 jaar met AOW doet een aanvraag bij het noodhulpbureau. Ché is verwaarloosd, ziek en sterk vervuild uit zijn woning gehaald. Hij had geen bed en geen goed beddengoed en sliep tussen het huisvuil op de bank. Bij ontslag uit het ziekenhuis zou Ché weer op de bank moeten slapen als er geen verandering komt. Er zijn voor hem geen voorliggende voorzieningen beschikbaar en ook de bijzondere bijstand is afgewezen. De woongeleider doet een aanvraag bij SUN omdat een goed bed voorwaarde is voor goede nachtrust en het verbeteren van zijn gezondheid. SUN heeft een goede samenwerking met de beddenleverancier, deze levert het matras en het bed levert, en draagt op eigen kosten bij aan het beddengoed. De woonbegeleider laat later weten dat Ché zich een ander mens voelt door deze SUN-bijdrage van €625,00.

Justine (43 jaar) krijgt leefgeld vanwege tegenvaller door verrekening loonstrook

Justine is een parttime werknemer, haar inkomen word aangevuld met een uitkering tot het sociaal minimum. Door een nabetaling van haar werkgever in december op haar loonstrook, kreeg Justine in januari/februari opeens een lagere uitkering door de gemeente uitbetaald. Met deze verrekening heeft Justine geen rekening gehouden, en na de dure decembermaand kan zij dit niet zomaar opvangen omdat zij geen buffers heeft. Op het moment dat de hulpverlener de aanvraag stuurt aan het SUN-noodhulpbureau staat er €0,00 op de bankrekening en kan Justine geen boodschappen meer doen voor haar en de kinderen. Door deze ellende kan zij het ook niet meer opbrengen om naar haar parttime baan te gaan. Het SUN-noodhulpbureau kent leefgeld toe zodat het gezin kan eten en Justine weer aan het werk kan.
1 5 6 7 8 9 13