Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

SUN-noodhulpbureaus in de praktijk

Meneer Vink ontvangt reparatie van zijn boiler

Meneer Vink bevindt zich momenteel in het ziekenhuis in verband met keel- en slokdarmkanker. Hij heeft daarvoor sondevoeding nodig. Meneer Vink heeft op dit moment thuis echter geen warm water omdat zijn boiler kapot is. Dus zolang dat niet in orde is gemaakt, kan meneer Vink niet terug naar huis. Warm water is essentieel voor het schoonmaken van de sonde, maar ook voor de persoonlijke verzorging. Het bedrag van de reparatie is nog onbekend, omdat er eerst een monteur langs moet komen om daarna een offerte op te stellen. De monteur kan echter pas langs komen als er garantie is dat deze betaald gaat worden. Het noodhulpbureau stond garant voor deze betaling van 420 euro voor de reparatie van een duurzaam gebruiksgoed. Een relatief klein bedrag maar onbetaalbaar voor meneer Vink: op een menswaardige manier kunnen terugkeren naar huis met de noodzakelijke voorzieningen voor zijn ziekte.

Cyril ontvangt een bijdrage van €650 voor grafrechten

Cyril is 43 jaar oud en kan van haar inkomen nauwelijks rondkomen. Zij heeft naast geldzorgen ook mentale problemen omdat zij twintig jaar geleden een kindje had dat is overleden. Dit tragische verlies heeft bij haar geleid tot een trauma. Emotioneel heeft Cyril dit verlies van haar kind nooit goed verwerkt, ook vindt zij nog steeds veel troost in het bezoeken van het grafje. Haar hulpverlener doet een aanvraag voor Cyril omdat de grafrechten binnenkort verlopen en zij geen geld heeft om het grafrecht te verlengen. Dit zorgt voor erg veel verdriet en stress die haar behandeltraject en haar werk in de weg staan. Het verlengen van het grafrecht voor een periode van 20 jaar kost € 650. Het SUN-noodhulpbureau kent het bedrag toe zodat Cyril het graf kan blijven bezoeken en de mentale rust vindt om te blijven werken en tegelijkertijd haar behandeltraject af te maken.

Danny krijgt geld voor pasfoto’s en een ID-kaart

Een medewerker van de Reclassering doet een aanvraag voor zijn cliënt, de ex-gedetineerde Danny van 34 jaar. Danny heeft een nieuwe ID kaart en pasfoto’s nodig om zich bij de gemeente te kunnen identificeren en in te schrijven, alleen dan kan hij een uitkering aanvragen. Ook andere officiële instanties zoals de woningcorporatie vragen om legitimatie. Het SUN-noodhulpbureau betaalt voor de pasfoto's en de ID-kaart zodat Danny zich kan inschrijven voor een uitkering en een woning en hij kan werken aan een nieuwe start.

Ché ontvangt een bed, matras en beddengoed

De ambulante woonbegeleider van de alleenstaande Ché, een man van 75 jaar met AOW doet een aanvraag bij het noodhulpbureau. Ché is verwaarloosd, ziek en sterk vervuild uit zijn woning gehaald. Hij had geen bed en geen goed beddengoed en sliep tussen het huisvuil op de bank. Bij ontslag uit het ziekenhuis zou Ché weer op de bank moeten slapen als er geen verandering komt. Er zijn voor hem geen voorliggende voorzieningen beschikbaar en ook de bijzondere bijstand is afgewezen. De woongeleider doet een aanvraag bij SUN omdat een goed bed voorwaarde is voor goede nachtrust en het verbeteren van zijn gezondheid. SUN heeft een goede samenwerking met de beddenleverancier, deze levert het matras en het bed levert, en draagt op eigen kosten bij aan het beddengoed. De woonbegeleider laat later weten dat Ché zich een ander mens voelt door deze SUN-bijdrage van €625,00.

Meneer Van Dijk (89 jaar) krijgt een nieuwe koelkast

Het Sociaal Wijkteam komt een keer per maand bij meneer Van Dijk (89 jaar) thuis. Hij vertelt dat hij wil sparen voor een koelkast omdat de huidige het niet meer goed doet en hij last heeft van fruitvliegjes. De rubbers van de koelkast blijken los en kapot te zijn, de koelkast is heel oud en gammel. Het wijkteam heeft het vermoeden dat meneer Van Dijk daardoor soms bedorven voedsel eet. Meneer Van Dijk kan nog maar net rond komen van zijn AOW en heeft geen familie of netwerk. Ook komt hij niet in aanmerking voor ondersteuning vanuit de gemeente. Daarom dient het wijkteam het verzoek in bij het SUN-noodhulpbureau voor een tafelmodel koelkast met de vraag deze ook te komen installeren. Het SUN-noodhulpbureau heeft de koelkast gedoneerd en in de keuken van meneer Van Dijk laten plaatsen via een bekende leverancier met wie vaste kortingsafspraken zijn gemaakt.

Mevrouw Willemse kan een bril aanschaffen

Niet lang nadat Mevrouw Willemse in de WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen) zit, gaat haar bril kapot. Zij heeft financieel geen enkele speling voor onvoorziene uitgaven. Zij heeft meer uitgaven dan inkomsten. Haar bewindvoerder toont via een budgetplan aan dat ze de aanschaf van een nieuwe bril financieel niet rond krijgt en dat ook de zorgverzekering of de bijzondere bijstand vanuit de gemeente geen uitkomst biedt. Omdat het vanuit de bewindvoerder ook niet mogelijk is om extra geld te reserveren voor deze noodzakelijke kosten, doet de bewindvoerder een aanvraag bij SUN voor een nieuwe bril ad € 229. Deze wordt toegekend zodat mevrouw Willemse goed kan zien.
1 2 3 4 5 11