Het aantal mensen dat niet genoeg te eten heeft groeit. Op dit moment leven 400 duizend mensen in voedselarmoede. Naast Voedselbanken Nederland en het Nederlandse Rode Kruis voorzien ook SUN-noodhulpbureaus mensen met urgente noden van voedsel. Soms in de vorm van leefgeld, soms in de vorm van supermarktbonnen.
De Voedselbanken in Nederland voorzien jaarlijks circa 180 duizend mensen van voedsel. De Voedselbanken zien het aantal klanten iets dalen, terwijl tegelijkertijd het aantal mensen groeit dat niets te eten heeft. Op 15 oktober 2024 startten de Voedselbanken daarom met het project ‘Onder de Radar’. Binnen dit project zoeken zij mensen actief op om te begrijpen waarom ze niet naar de Voedselbank gaan, terwijl ze er wel gebruik van zouden kunnen maken. Mogelijke oorzaken kunnen volgens de Voedselbanken zijn dat de organisatie soms niet de juiste woorden gebruikt om mensen te bereiken of mensen niet komen omdat zij zich schamen.
Op 14 november organiseerde SUN Nederland haar jaarlijkse Najaarsbijeenkomst voor SUN-noodhulpbureaus. Op het programma stond ook gastspreker Olaf Simonse.
Hij vertelde over zijn promotieonderzoek naar de vraag ‘waarom maken mensen geen gebruik van voorliggende voorzieningen, terwijl zij er wel recht op hebben’?‘ Hij achterhaalde dat daar diverse redenen aan ten grondslag liggen. Administratieve rompslomp, onbekendheid en gebrek aan vaardigheden kunnen redenen zijn waarom mensen afzien van het indienen van een aanvraag. Maar ook schaamte en de behoefte aan ‘behoud van eigen regie’ vormen een belangrijk aspect. Datzelfde geldt voor ‘wantrouwen en angst’ ten aanzien van met name overheidsorganisaties.
SUN Nederland is met een aantal partijen die zich richten op voedselnoodhulp in overleg. Samen met deze landelijke organisaties verkennen we op welke manieren we in gezamenlijkheid meer kunnen betekenen op het terrein van voedsel en de ondersteuning van de meest kwetsbaren. Door intensiever samen te werken, signalen te bundelen en nieuwe activiteiten uit te denken kunnen we zeer waarschijnlijk meer mensen sneller bereiken en hun situatie onder de aandacht brengen van beleidsmakers.
Wij houden u ervan op de hoogte als dit tot concrete (gezamenlijke) acties gaat leiden.