Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Noodhulp in de praktijk: SUN Gelderland-Zuid

“Er is in Nederland een schijn van gelijkheid. Van allerlei kanten wordt geroepen dat iedereen dezelfde kansen krijgt. In de praktijk is dat zeker niet het geval. Het is voor veel mensen moeilijk om mee te doen en mee te komen in onze maatschappij. Met SUN-noodhulp geven wij mensen die sommige kansen niet hebben gehad of niet hebben kunnen benutten net even dat steuntje in de rug, zodat ook zij weer een zonnig perspectief hebben.”

Met deze motivatie zet Sandra van Hoof zich sinds begin dit jaar in als bureaucoördinator bij SUN Gelderland-Zuid. Het was een kennis van haar die actief was als bestuurslid van het net opgerichte noodhulpbureau die haar attendeerde op de vacature voor bureaucoördinator. De functie sprak Sandra gelijk aan. Ze is heel blij dat ze is aangenomen en bij SUN Gelderland-Zuid aan de slag kon gaan voor inwoners met urgente noden uit de gemeenten Berg en Dal, Beuningen en Druten.

Zoeken naar evenwicht bij aanvragen

SUN-noodhulp is een laagdrempelige vorm van noodhulp. Wij leveren als noodhulpbureau vaak een bijdrage aan hele praktische oplossingen en kunnen snel aanvragen wegen. Bij hoog urgente nood kan een aanvraag zelfs meestal binnen 24 uur worden toegekend. De uitdaging ligt voor Sandra in het vinden van een goed evenwicht tussen deze snelle handelswijze en het zorgvuldig omgaan met geld dat verkregen is van donateurs. “Omdat onze giften en renteloze leningen mogelijk worden gemaakt door diverse donateurs, waaronder vermogensfondsen, corporate foundations, geloofsgemeenschappen, bedrijven en particulieren, is het niet meer dan logisch dat wij verantwoord omgaan met deze gelden. Daarvoor is het nodig om via de hulp-of dienstverlener informatie op te vragen over de cliënt, zodat een goede weging kan worden gemaakt van de werkelijke nood. Gelden moeten goed terecht komen, maar ook goed te verantwoorden zijn. Een SUN-noodhulpbureau wil niet vervallen in bureaucratische procedures die vooral de mensen raken die het al moeilijk genoeg hebben”, aldus Sandra. “Zeker bij een aanvraag voor een klein bedrag, bepaalt het SUN-format dat er een zekere balans moet zijn tussen dit bedrag en de hoeveelheid informatie die je vraagt. Ervaring zal het vinden van de balans daartussen in de loop der jaren voor mij steeds eenvoudiger maken.”

Ambities

Sandra: “wij willen en verwachten eind dit jaar op circa 15 aanvragen per maand te zitten en medio volgend jaar naar 20 aanvragen per maand te gaan. Wij willen graag dat alle hulp- en dienstverleners in onze regio SUN-noodhulp in hun achterhoofd hebben zitten en goed weten wanneer zij een beroep op SUN Gelderland-Zuid kunnen doen. Daarom werken we hard aan het uitbreiden van onze naamsbekendheid.”

Kleine gift, groot resultaat!

Hoe eenvoudig het soms kan zijn om iemand weer perspectief te bieden, werd Sandra weer eens duidelijk toen SUN Gelderland-Zuid een aanvraag kreeg voor een man van tegen de vijftig jaar met een bijstandsuitkering. Hij volgde een opleiding, maar moest de lessen via zijn mobiel voorbereiden omdat hij niet beschikte over een laptop. “Dat voorbereiden lukte niet goed, want het was een hoop gepriegel op die kleine mobiel. SUN Gelderland-Zuid heeft hem een laptop geschonken. Via een samenwerkingspartner regelde ons noodhulpbureau een ‘refurbished’ laptop met twee jaar garantie. Kosten €121. Afgelopen week hoorde ik van zijn bewindvoerder dat hij is geslaagd en gelijk al een baan heeft. Hij kan hierdoor uit de bijstand. Kleine gift, groot resultaat!”, zegt Sandra met een grote lach op haar gezicht. “Ik hoop dat wij als SUN Gelderland-Zuid voor veel van onze inwoners met urgente noden kansen kunnen bieden!”