Noodhulp geboden door noodhulpbureaus biedt meer bewegingsruimte voor alle betrokkenen. En kan zorgen voor het verzachten, stabiliseren of doorbreken van urgente noodsituaties. Dat is de conclusie van het onderzoek dat de Vrije Universiteit Amsterdam deed in opdracht van SUN Nederland. In diverse nieuwsbrieven lichten wij dit onderzoek telkens vanuit een ander perspectief toe. Dit keer staat de betekenis van SUN-noodhulp voor hulp- en dienstverleners centraal. Zij kunnen aanvragen doen voor hun cliënten als deze niet (tijdig) voor een voorziening in aanmerking komen.
De ondersteuning geboden door SUN-noodhulpbureaus versterkt het vertrouwen van cliënten in hulp- en dienstverleners die een aanvraag voor hen hebben gedaan. Een toegekende gift of renteloze lening neemt immers direct (geld)stress weg bij cliënten en daardoor krijgen zij (soms voor het eerst sinds lange tijd) het gevoel gezien en gehoord te worden. SUN-noodhulp draagt bij aan hun gevoel van menswaardigheid. Door het verstrekken van noodhulp kunnen hulp- en dienstverleners bovendien bijdragen aan het voorkomen van verdere escalatie, zoals een huisuitzetting of oplopende schulden. Het toegenomen vertrouwen verbetert de relatie tussen de hulp- of dienstverlener en de cliënt en biedt zo ruimte om stap voor stap de achterliggende problemen aan te pakken. Kortom, SUN-noodhulp biedt hulp- en dienstverleners waardevolle extra mogelijkheden binnen bestaande hulptrajecten.
Het onderzoek benadrukt het belang van maatwerk bij het verstrekken van noodhulp. Sommige cliënten geven de voorkeur aan een renteloze lening, omdat zij zich op die manier gelijkwaardiger voelen en hun gevoel van eigenwaarde kunnen behouden. Anderen hebben juist meer baat bij een gift, omdat zij zich over het moeten afbetalen van een lening teveel zorgen zouden gaan maken. Hulp- en dienstverleners spelen een cruciale rol in het afstemmen van de juiste vorm van ondersteuning op de behoeften en voorkeuren van de cliënt. Zij kennen de cliënt en de situatie het beste en kunnen samen met de cliënt en het noodhulpbureau bepalen welke ondersteuning het beste past.
Veel cliënten schamen zich enorm voor hun financiële problemen en kampen met een gevoel van (on)waardigheid; zij hebben het gevoel dat zij het niet waard zijn om SUN-noodhulp voor aan te vragen. Maar SUN-noodhulp is er juist voor iedereen die nergens anders meer terecht kan. Ongeacht leeftijd, geloof, afkomst of levenswijze. Een SUN-noodhulpbureau kijkt ook niet naar de schuldvraag en het ontvangen van SUN-noodhulp kan juist iemands gevoel van waardigheid versterken. Het is daarom aan de hulp- of dienstverlener om de foutieve overtuiging van de cliënt weg te nemen en te ontkrachten door een aanvraag te doen bij het noodhulpbureau.
In het onderzoeksrapport zijn een aantal aanbevelingen opgenomen voor hulp- en dienstverleners. Zo wordt geadviseerd om alert te zijn op signalen van financiële problemen bij cliënten en standaard mee te wegen in situaties of SUN-noodhulp een passende ondersteuning kan bieden. Is dit het geval, dien dan namens cliënten een aanvraag in bij een lokaal of regionaal SUN-noodhulpbureau. Overleg tevoren met het noodhulpbureau als de situatie complex is of spoed heeft. Bied begeleiding aan cliënten tijdens het traject van noodhulp, vooral bij het aangaan van een renteloze lening, om terugval te voorkomen en financiële zelfredzaamheid te bevorderen.
Voor meer details over het onderzoek en de mogelijkheden van SUN-noodhulp kunt u het volledige rapport ‘Bewegingsruimte bij urgente noden de betekenis van SUN-noodhulp(bureaus)” downloaden op de website van SUN Nederland. Heeft u specifieke vragen of wilt u in gesprek over de uitkomsten van het onderzoek? Neem dan contact op via info@sunnederland.nl.