In de vorige nieuwsbrief attendeerden wij u al op de campagne van de Landelijke Armoedecoalitie. Een campagne gericht op bestaanszekerheid voor iedereen. Doel is dit onderwerp onder de aandacht te brengen van politici. SUN Nederland heeft een aantal ervaringsdeskundigen in contact gebracht met de redactie, waaronder ervaringswerker Katinka de Boer. Zij is bereid gevonden om ook haar verhaal binnen de campagne te delen.
Katinka de Boer vertelt hoe armoede van invloed kan zijn op je opleidingsniveau. Zowel zijzelf als ook haar zoon kregen een te laag schooladvies, omdat zij uit een arm gezin komen. Bij haar zoon heeft ze de trend weten te doorbreken. Ze is trots dat hij zijn hbo-opleiding met succes heeft afgerond en nu een goede baan heeft als controller. Daarnaast stelt zij dat armoede je creatief maakt. Op welke manier? Lees hier verder.
SUN Nederland heeft het gegeven afkomstig uit het Datadashboard Urgente Noden (DUN) gebruikt om de campagne kracht bij te zetten. Uit DUN-data blijkt immers dat er in 2022 7% meer aanvragen bij de aangesloten noodhulpbureaus zijn binnengekomen dan in 2021. Een trend die zich in 2023 lijkt voort te zetten. Een signaal dat steeds meer mensen te maken krijgen met urgente noden.
De campagne is gestart in mei 2023 en loopt nog tot Prinsjesdag. Klik hier voor meer informatie over de campagne.
SUN Nederland is lid van de Armoedecoalitie; een netwerk van landelijke partijen die zich vinden in het gezamenlijke doel om armoede en schulden aan te pakken.